Stavební prvky jako artefakty
Stavební prvky jako artefakty – cihelný materiál
Stavební prvky jako artefakty – dřevěný materiál
Dveře
Dveře jsou vedle oken nejpočetnějším historickým prvkem památkových objektů. Ohroženy jsou dnes především vnější, často výtvarně nejzajímavější dveře, které bez velkých ztrát musí udržet tepelné rozhraní vnějšího a vnitřního prostředí, která se na rozdíl od minulosti často vytápí. Další historické dveře v domě již naštěstí (na rozdíl od všech oken) tak výrazné tepelné rozhraní neřeší. Kamenem úrazu při stavebních řízeních obnovy domu bývá také nedostatečná výška klasicistních a starších konstrukcí. Po poválečném stavebním útlumu s ponecháním značného počtu zanedbaných ale autentických historických domů zanikl velký počet zdejších historických dveří během hektické fáze obnovy v 90. letech 20. století, např. při rekonstrukci sítí na Latránu se používaly často jako podlážky.
Odstrojené historické dveře lze kromě jejich původní funkce druhotně využít i jiným způsobem např: jako věšákové stěny, zástěny, vitríny, dělící stěny, aj.
Okna
Okenní výplně jsou nejvíce ohroženým detailem památkového objektu. Každé okno vedle světelné propustnosti totiž musí splňovat požadavek dostatečné tepelné zábrany mezi vnitřním a vnějším prostředím. V posledních třiceti letech nám tak v historickém jádru města zmizely kromě jedno objektu, v Široké 48, všechny typolologicky starší okna s kovanými vnějšími závěsy. Daleko větší počet těchto oken se zachoval v zámeckém areálu, kde se ale v zimě většina místností nevytápí.
Už dávno minula doba, kdy se odstrojená historická okna uplatňovala alespoň na podomácku zhotovených pařeništích a tak v dnešní době vlastně končí kompletně na skládkách.
Nabízí se využití: např. okenní rámy s vložením korkové výplně mohou sloužit jako informační nástěnky. Rozebíratelná okenní křídla s vložením dvou tenkých vrstev plexiskla a potištěné fólie lze využít jako informační panely. Další možnosti: skříňky na malé předměty (např. koupelnové, prodejní skříňky), nástěnky, knihovna, dekorace aj.
Stropy
Český Krumlov je díky absenci většího požáru město se stovkami pohledových trámových stropů. Tak velké množství na malé ploše jinde v Čechách nenajdete. Trámový strop je také pozitivně vnímán jako důležitý historický prvek interiéru místnosti i pro většinu vlastníků, kteří jinak žádnými fanoušky památkové péče nejsou. Dnešní stav je především výsledkem stavebních úprav v posledních desetiletích, kdy došlo k odstranění spodních omítaných podhledů, které byly součástí protipožárních výnosů z konce 18. století. Díky výraznému inspirativnímu vlivu zdejších historických stropů se v Českém Krumlově také v posledních letech objevily desítky nových dřevěných podhledů.
Stavební prvky jako artefakty – jiné dřevěné konstrukce
Stavební prvky jako artefakty – železné prvky
Stavební prvky jako artefakty – omítky a nátěry
V současné době již máme poměrně malou možnost zachytit pod velkým množstvím mladších úprav původní omítky historických objektů. V lepších případech máme před sebou více či méně zdařilou nápodobu původní řemeslné práce.
V nejstarším středověkém období převažovala poměrně hrubá, hranou lžíce stržená nebo stříkaná omítková vrstva, která však postupně v mladším gotickém období získává stále hladší podobu. S nejdokonaleji vyhlazenou omítkou kovovými hladítky se setkáváme na renesančních sgrafitových fasádách s rytým rastrem iluzivních vzorů. Hladká úprava převažuje ještě v raně barokním období, kdy bývá doplněna o hrubý povrch nárožní bosáže. Ve vrcholném a pozdním baroku se již setkáme s celými omítkovými plochami, hlazenými především dřevěným hladítkem. Ještě hrubší plocha stříkané omítky s drobným kamenivem převažuje v období klasicismu. Historizující fasády se vyznačují především bohatou plastickou výzdobou, sestavenou z prefabrikátů. V meziválečném období se již objevují omítky hlazené plstěným hladítkem a také fasády z brizolitových cementových omítek s drcenou slídou. Degradace omítkových plášťů užívaných i na historických objektech ve druhé polovině socialistického období vrcholí nástřikem plastických polymerních omítek např. Unifasu, Monofasu atd.
V dolní světnici Muzeonu je naznačena „vzorkovnice“ šablonách dekorů z měšťanského prostředí Českého Krumlova tj. vzorů malovaných pásů pod parapety oken které probíhaly po celém obvodu místnosti a dále vzory celých ploch na klenebním pásu klenutého stropu místnosti.
V polistopadovém období byla na základě sondážních nálezů obnovena šablonová výmalba v poměrně velkém rozsahu např. na Českokrumlovském zámku v severních pokojích horního hradu v bývalé mincovně a Hrádku. Značný počet šablonové výmalby se dnes uplatňuje také v nedávno opraveném klášteře klarisek a minoritů, především v bývalém hospodářském dvoře, jižním křídle a ambitu klarisek. Šablonová výmalba se uplatňuje také ve větším počtu zdejších měšťanských domů, v historickém centru, ale i na předměstí Plešivec.
Např. Hotel Straninger Široká 49, U písaře Jana Horní 151, Thalerův dům Masná 129, Zámecká lékárna Latrán 46, Hotel Latrán Latrán 74, 75, Pohádkový dům Radniční 29, Plešivec 151, 271, Synagoga-Plešivec 282, zahradní domek Egona Schieleho Plešivec 343 Bar Bohemia Linecká 46, Muzeum Fotoateliér Seidel – Linecká 260, 272.
Na šablonovou obnovu interiérů restaurátorů Karla Hrubeše a Lei Konvalinkové, Petra Lengála navázal v posledních letech především Josef Paluda.
Je zřejmé, že srovnatelně rozsáhlý soubor šablonové výmalby na tak malé ploše jinde v Čechách nenajdeme a určitě by stál i za samostatnou exkurzi
V prosazení pozitivního přístupu v Českém Krumlově k této donedávna opomíjené výtvarné technice sehráli důležitou roli první polistopadoví památkoví úředníci.
Příkladem starší šablonové výzdoby je barokní motiv z ambitu kláštera minoritů, dále šablona na torzu renesančního stropního trámu z Trčkova paláce na Malé Straně v Praze. I v Českém Krumlově byl zjištěn šablonový dekor na stropních trámech např. u objektů Radniční 100 a Kostelní 170.
Více:
V průběhu průzkumových sondážních prací z let 1992 – 2006 byl v Českém Krumlově zdokumentován poměrně rozsáhlý soubor českokrumlovských šablonových motivů v měšťanských interiérech, který lze pracovně rozdělit do tří skupin:
- Jednoduché členění pomocí přímek, doplněných drobným dekorem. Tento způsob výzdoby plynule navazoval na malované sokly ze starších období.
- Výzdoba, užívaná asi od počátku 19. století, zaměřená především na dekorativní pásy v dolní části stěn po obvodu místnosti. Uplatňují se zde často klasicistní vzory, složené z geometrických a vegetativních motivů, nebo také např. černé dekorativní pásy, složené z palmetek a stylizovaných květů na vícebarevném podkladu. Byl zjištěn také jednobarevný vlys s motivy vinné révy, listových úponků, pletenců nebo mořských vln. Od druhé poloviny 19. století se začaly uplatňovat především lineární květinové vlysy v sytých barevných odstínech (v předválečném období byly značně zjednodušeny).
- Od druhé poloviny 19. století se (zřejmě po vzoru zámeckých interiérů) začal také na celých stěnách uplatňovat tzv. nekonečný motiv, oddělený vlysem od stropu a drobným soklem od podlahy. Strop byl členěn obvodovým malovaným rámem se středovým terčem a dekorativními výsečemi v rozích. Jako základní vzory se nejčastěji uplatňovaly geometrické a rostlinné motivy. V několika objektech byla zjištěna také výmalba z poloviny 19. století s abstraktními motivy, připomínajícími boltcový ornament. Přibližně z období 80. let 19. století pochází poměrně velkoryse koncipovaný neorenesanční dekor, zjištěný v několika domech. V krátkém období secese, tj. na počátku 20. století začaly být nově používány charakteristické stylizované květy v kombinaci s „kouřovými“ křivkami. Z předválečného období pocházejí nálezy dekorů s izolovanými květinovými motivy.
Vývoj fasád v Českém Krumlově
Obrazový soubor vývoje fasád vytvořený s pomocí bývalých studentů SUPŠ sv. Anežky v Českém Krumlově vycházel především z výsledků stavebně historických průzkumů fasád a dokumentace samotných oprav památkových objektů firmou ARTECO B. M. zpracovávaných od roku 1992 do roku 2010. U pohledově exponovaných objektů bylo možné přihlédnout při rekonstrukci jednotlivých stavebních fází fasád také k vedutám a nejstarším fotografiím zachycujícím historického jádro.
Ikonografie Českého Krumlova